Která auta se v EU kradou nejvíce?
Krádeže aut jsou, byly a bohužel i budou největším strašákem všech motoristů. Nikdo z nás nechce zažít to nepříjemné ráno, kdy místo pohodové cesty do práce svým vozidlem cestujete hromadnou dopravou na policii. I když jsou nejhorší časy autíčkářského eldoráda šťastně za námi, neznamená to, že si zmíněnou ranní studenou sprchu ještě neužijete. Policejní statistiky jsou sice pozitivní – za posledních deset let se počet krádeží trojnásobně snížil, přesto každý den čtyři majitelé nenajdou vozidlo na svém místě.
Pokud si říkáte, že toto ohrožení se týká zejména nových koncernových vozů, které každoročně figurují na prvních příčkách policejních statistik, jste na omylu. Auta jako VW Passat, Škoda Octavia a jiné bestsellery naší země sice jsou nejčastější obětí pachatele, avšak jsou také bezkonkurenčně nejpočetnějšími obyvateli našich parkovišť. Statistiky vyhodnocující celkové počty odcizených vozidel odrážejí jejich četnost, a proto je jejich objektivita sporná. Když se však podíváme na statistiku ukradených vozidel vyčíslenou na 1000 kusů daného modelu v provozu, situace je najednou úplně jiná.
Takovou statistiku v naší zemi nikdo nedělá, avšak pro příklad se můžeme podívat na statistiku sestavenou v Německu, které je evropským automobilovým gigantem. Statistiku pravděpodobnosti krádeže vypracovala Asociace německých pojišťoven GDV, která na základě svých zjištění sestavila žebříček nejkradenějších vozidel. Stejně jako v minulosti výsledky statistiky potvrzují, že černý trh vždy kopíruje požadavky toho oficiálního. Pachatelé a jejich klienti mají prostě stejný vkus jako většina běžných motoristů. Proto jsou nejohroženějším druhem aut dneška atraktivní SUV a Crossovery.
Největší riziko snášejí majitelé vozidel prémiových značek s naftovým motorem vyšší kubatury, která jsou stále velmi žádaná. V této kategorii je překvapivě nejkradenější Toyota Landcruiser 3,0 TD následovaná BMW X5 1. generace a Audi Q7 4,2 TDI. Německé automobilky reprezentuje nejvyšším počtem příček v tabulce automobilka BMW, jejíž modely X5 a X6 jsou na černém trhu “bestsellerem”. Do první třicítky se však kromě prémiových kousků dostávají i výjimky jako Honda Accord 2,4i, Toyota GT86, Mazda CX-3 a samozřejmě i exotiky Porsche, Jaguar či Lexus.
Výsledky této statistiky dokazují, že krádeži se nemusí vyhnout ani majitel auta s neevropským původem, pachatelé totiž hledají stejné auto, po jakém jste toužili vy, když jste ho kupovali. Časy, ve kterých se o svou čtyřkolovou investici museli bát jen majitelé koncernových sedanů, jsou nenávratně pryč a nepříjemnou situaci tak může zažít úplně každý.
Stejně jako v minulosti je i dnes největší jistotou dodatečné zabezpečení auta správným autoalarmem, který potenciálního pachatele nejen odstraší, ale také účinně zabrání krádeži. Důležité je také vybrat zabezpečení, které se snadno používá a neznepříjemňuje majiteli život. I zcela nepřekonatelný autoalarm je bez funkčního uživatelského prostředí nesmyslný, protože ho jednoduše přestanete používat.
Příkladem funkčního zabezpečení auta, které vaše vozidlo nejen ochrání ale posune také váš komfort a možnosti ovládání na zcela novou úroveň jsou autoalarmy Pandora. Díky skvělému spojení nepřekonatelné víceprvkové ochrany, dálkového ovládání a dalších pokročilých funkcí budete klidně spát a navíc si své auto užijete více než kdykoliv předtím.